Peer Review Process
Publikowane w kwartalniku „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura” prace są poddawane procedurze recenzji zgodnie z zasadami obowiązującymi w czasopismach naukowych.
Pierwszym etapem oceny nadesłanego materiału jest staranne sprawdzenie ich oryginalnosci. Autorzy deklarują w oświadczeniu dla Wydawcy, że zgłoszony tekst jest rezultatem wyłącznie ich własnej twórczości i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich innych osób.
Autorzy przekazując tekst do publikacji podpisuja "Umowę wydawniczą", w której oświadczają między innymi, że:
a) utwór, który jest przedmiotem niniejszej umowy, jest rezultatem wyłącznie jego/ich własnej twórczości i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych (w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – Dz. U. 2006.90.631) innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte;
b) jego/ich prawa autorskie do przedmiotowego utworu nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszą umową, zaś wszystkie prawa i roszczenia związane z utworem zostały przez Autora/Autorów uregulowane;
c) ponosi/szą pełną odpowiedzialność finansową i prawną z tytułu prawdziwości oświadczeń zawartych w niniejszym paragrafie jak również przejmuje/ją pełną odpowiedzialność za wszelkie roszczenia związane z utworem.
W tym etapie stosowana jest także "Procedura zabezpieczania oryginalności artykułów naukowych" wprowadzona zarządzeniem RN/Z.0201-1/2014 przez Prorektora Uczelni obowiązująca w Uczelni i jej agendach (Wydawnictwo Naukowe UP, Redakcje czasopism).
W drugim etapie, do oceny publikacji powołuje się co najmniej dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki naukowej afiliowanej przez autora publikacji. Do recenzji wysyłane są artykuły bez imienia i nazwiska autora. Podobnie anonimowi - do momentu publikacji zbiorczej listy recenzentów - pozostają oceniający prace, zgodnie z modelem double-blind review process. Pisemna recenzja zawiera jednoznaczny wniosek recenzenta dotyczący warunków dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia. Recenzenci zwracają szczególną uwagę na spełnianie przez publikację kryteriów naukowych oraz poprawności merytorycznej. Pozytywne opinie recenzentów i dostosowanie się do zawartych w nich sugestii stanowią warunek publikacji. Teksty zaakceptowane do druku podlegają adiustacji merytorycznej i technicznej przez Wydawcę, a także korekcie redakcyjnej i autorskiej. Zasady przygotowania maszynopisu zostały podane w zakładce „Wytyczne dla autorów”. Redakcja – za pośrednictwem Wydawcy - wymaga od Autorów stwierdzenia, iż praca została wykonana zgodnie z normami etycznymi i jest pracą oryginalną Autora (Autorów). Redakcja ma na celu przeciwdziałanie nieetycznym praktykom, takim jak „ghostwriting" czy „guest authorship”. Formularz recenzji znajduje się w poniższym pliku do pobrania:
http://studiadecultura.up.krakow.pl/files/ANKIETA_RECENZYJNA_SdC.pdf
Pozytywne opinie recenzentów i dostosowanie się do zawartych w nich sugestii stanowią warunek publikacji. Do recenzji wysyłane są artykuły bez imienia i nazwiska autora. Podobnie anonimowi - do momentu publikacji (co najmniej raz w roku) zbiorczej listy recenzentów - pozostają oceniający prace (tzw. "double-blind review process").
Precyzyjny opis zasad recenzowania znajduje się tu:
Kolegium Recenzentów
1. prof. Marino Alberto Balducci, Uniwersytet Szczeciński, Carla Rossi Academy, Pistoia, Włochy
2. prof. Rosanna Benacchio, Uniwersytet w Padwie, Włochy
3. dr hab. prof. UAM Ingeborga Beszterda, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
4. prof. dr hab. Cezary Bronowski, Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, Polska
5. prof. Michele Cortelazzo, Uniwersytet w Padwie, Włochy
6. dr Lorenzo Costantino, Uniwersytet w Bolonii, Włochy
7. dr hab. Henryk Czubała, Wyższa Szkoła Menedżerska w Legnicy, Polska
8. dr hab. Bernadetta Darska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Polska
9. dr hab. Jolanta Dygul, Uniwersytet Warszawski, Polska
10. prof. dr hab. Bolesław Faron, Niepubliczny Instytut Kształcenia Nauczycieli Wydawnictwa Edukacyjnego
11. w Krakowie, Polska
12. prof. Katarina Fichnová, Uniwersytet Konstantina Filozofa w Nitrze, Słowacja
13. prof. Francesca Fici, Uniwersytet we Florencji, Włochy
14. dr hab. Mirosław Filiciak, Uniwersytet SWPS, Polska
15. dr hab. Elżbieta Gajewska, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska
16. dr hab. prof. UJK Barbara Lena Gierszewska, Uniwersytet Jana Kazimierza w Kielcach, Polska
17. prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
18. dr hab. Monika Gurgul, Uniwersytet Jagielloński, Polska
19. dr hab. prof. UWr. Witold Jakubowski, Uniwersytet Wrocławski, Polska
20. prof. dr hab. Elżbieta Jamrozik, Uniwersytet Warszawski, Polska
21. dr hab. Jacek Kochanowski, Uniwersytet Warszawski, Polska
22. dr hab. Beata Kowalska, Uniwersytet Jagielloński, Polska
23. prof. dr hab. Lucyna Kopciewicz, Uniwersytet Gdański, Polska
24. prof. Alina Kreisberg, Uniwersytet Warszawski, Polska
25. dr hab. prof. UŚ Katarzyna Kwapisz-Osadnik, Uniwersytet Śląski, Polska
26. dr Agnieszka Latos, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska
27. prof. dr hab. Arkadiusz Lewicki, Uniwersytet Wrocławski
28. dr Agnieszka Liszka-Drążkiewicz, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska
29. dr hab. prof. UAM Mirosław Loba, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska
30. prof. Emilio Manzotti, Uniwersytet w Genewie, Włochy
31. prof. Gianna Marcato, Uniwersytet w Padwie, Włochy
32. prof. dr hab. Maria Maślanka-Soro, Uniwersytet Jagielloński, Polska
33. prof. dr hab. Jadwiga Miszalska, Uniwersytet Jagielloński, Polska
34. prof. dr hab. Zbigniew Pasek, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Polska
35. prof. Maria Emanuela Piemontese, Uniwersytet Sapienza w Rzymie, Włochy
36. dr hab. Olga Płaszczewska, Uniwersytet Jagielloński, Polska
37. prof. Michele Prandi, Uniwersytet w Genui, Włochy
38. dr hab. prof. UP Aleksandra Pronińska, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska
39. prof. Jan Radimský, Uniwersytet Południowoczeski w Czeskich Budziejowicach, Czechy
40. prof. Emiliano Ranocchi, Uniwersytet w Udine, Włochy
41. prof. Lorenzo Renzi, Uniwersytet w Padwie, Włochy
42. dr hab. prof. UP Ryszard Siwek, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska
43. prof. dr hab. Katarzyna Skowronek, Polska Akademia Nauk, Polska
44. dr Daniel Słapek, Uniwersytet Wrocławski, Polska
45. dr hab. Roman Sosnowski, Uniwersytet Jagielloński, Polska
46. prof. Lucinda Spera, Uniwersytet dla Obcokrajowców w Sienie, Włochy
47. prof. Mario Squartini, Uniwersytet w Turynie, Włochy
48. prof. Laura Vanelli, Uniwersytet w Padwie, Włochy
49. prof. dr hab. Eugeniusz Wilk, Uniwersytet Jagielloński, Polska
50. dr Katarzyna Woźniak, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Polska
51. prof. Monika Woźniak, Uniwersytet Sapienza w Rzymie, Włochy
52. dr hab. Aleksander Woźny, Uniwersytet Wrocławski, Polska
53. dr hab. Piotr Zwierzchowski, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Polska